Öğrencilerin derse aktif katılımını sağlamak günümüz eğitiminin en önemli meselelerinden
birisi olmuştur. Çünkü öğrenciler ne kadar derslere aktif katılırlarsa hem sıkılmadan
öğrenebilmekte hem de öğrenilenlerin kalıcılığı artmaktadır. Öğrencileri derste aktifleştirmek
için birçok yöntem-teknik bulunmakta, bunlar içinde de çeşitli etkinlikler yapılabilmekte ve
bunlar sürekli geliştirilmektedir. Deste öğrencileri aktifleştirecek ve onların eğlenirken
öğrenmelerini kolaylaştıracak yollardan birisi de bulmaca kullanımıdır (Tokcan, 2017: 61).
Derslerde bulmaca kullanımının kelime hazinesini geliştirdiği, zihni aktifleştirdiği, eleştirel
düşünmeye yardımcı olduğu ve eğlenceli bir şekilde öğrenmeye yardım ettiği yapılan
araştırmalarda görülmüştür (Saxena, Nesbitt, Pahwa & Mills, 2009:1457; Shah, Lynch
&Macias-Moriarity, 2010:1).
Günümüzde eğitimin her alanında bulmaca kullanımı yaygınlaşmaktadır. Bulmacaların bir
kısmı klasik kare, çengel bulmaca türünde etkinlik olarak uygulanırken, ayrıca son yılarda web
tabanlı bulmacalarında yaygınlaştığı görülmektedir (Bakla ve Sarıçoban, 2015:131-132).
Eğitimde bulmacaların kullanım amaçları (Gürdal, Öztuna ve Önen 2015; Bakla ve Sarıçoban,
2015:131) şu şekildedir:
• Yaratıcılığı teşvik etmek
• Öğrencilerin kavram öğrenmelerini sağlamak,
• Yeni kelimeler öğrenmek ve önceden öğrenilen kelimeleri tekrar gözden geçirmek,
• Mesaj vermek,
• Öğrencileri derse motive etmek,
• Öğrencilerin eğlenirken öğrenmelerini sağlamak,
• Öğrencilerin meraklarını canlı tutmak,
• Konuları pekiştirmek
• Öğrencilerin bağımsız çalışmasına yardımcı olma ve
• Ölçme ve değerlendirme amacıyla kullanılabilir.
Kaynak: Kavram Bulmacalarının 6. Sınıfa Etkisi Bayram Yesari Halil Tokcan / Sayfa 524